Nylig hadde vi en undersøkelse i alle de 16 europeiske landene som Rajapack er representert i, der vi ønsket å vite mer om våre B2B kunders mobilvaner. Vi har samlet resultatene i denne artikkelen, og de var overraskende!
Ville du gjettet at av alle våre europeiske kunder, så er det våre skandinaviske venner i Danmark som mest avhengige av mobilen? 75 % bruker jobbtelefonen hver dag til innkjøpsrelaterte oppgaver. Det er langt foran Spania og England som anses å være i forkant i Europa på digitale kjøpevaner.
Når på døgnet brukes mobilen?
Her er vanene forskjellig fra et land til et annet, og et fellestrekk blant våre kunder er at den brukes i kaffepauser og lunsj. Derimot bruker 25 % av våre tyske og norske kunder mobilen på kveldstid, mens i Polen og Sverige benyttes mobilen mest under jobbreiser.
Hva er surfevanene til europeiske B2B kunder? Først og fremst brukes mobilen for å finne informasjon om leverandører og samarbeidspartnere på deres hjemmesider. I Danmark og Tyskland foretrekker de å lete etter informasjon i fagmedier og blogger. Spania og Danmark er mest oppkoblet på sosiale medier, og hele 80 % svarer at de bruker LinkedIn som en kilde for informasjon og for å finne nye kunder og samarbeidspartnere.
Har du vært på Rajapack’s mobile hjemmeside?
Hele 50 % av våre kunder i Europa har allerede besøkt vår mobile hjemmeside, og det var før vi kommuniserte vår optimaliserte mobile hjemmeside. Har du ikke testet ut vår mobil hjemmeside? Sitter du med mobilen din nå, kan du utforske og bestille din emballasje her.
Hva er favorittfunksjonene på et B2B mobilnettsted?
En gjenganger i det europeiske markedet er at kundene ønsker en effektiv søkemotor. Denne ble kåret først i alle landene i undersøkelsen. Etter dette er det splittede tilbakemeldinger:
- Spanske kunder ønsker en enkel måte å gjenbestille tidligere ordre.
- I Danmark er det kjøpshistorikk som er rangert som nest viktigst
- Svenskene foretrekker en ønskeliste og mulighetet for å legge produkter i handlekurven til senere kjøp.
- Øvrige land har ikke en tydelig rangering på de ulike funksjonene.
B2B kjøpsvaner på mobil
Når vi ser på samlede antall B2B-kjøp den siste måneden, er Spania i føringen. 72 % av de spanske kundene bestilte emballasje til deres firmaer via mobil, mens gjennomsnittet for de andre europeiske landene lå på 50 %. Derimot er Norge og Frankrike minst komfortable med å handle via mobilen da under 40 % handler med den.
Blant B2B-kjøpere så har det store flertallet handlet minst to ganger med mobilen i løpet av de siste 6 månedene. Vi ble positivt overrasket over dette resutatet! Mindre overraskende var det at de som reiser mye i jobb har handlet i gjennomsnitt minst to ganger de siste 6 månedene via mobilen for deres firma.
Selvsagt er våre kunder mest interessert i smarte emballasjeløsninger, logistikk og lager. Mobilbruken til innkjøpsrelaterte oppgaver ser nok annerledes ut i en annen bransje, som IT-bransjen. Hva tenker du om resultatene? Legg gjerne igjen din mening om resultatene eller dine egne erfaringer i kommentarfeltet nedenfor.