Bevegelsen mot et mer menneskelig lager handler om å gjøre arbeidsplasser i logistikkindustrien mer behagelige for de ansatte. Det er et dilemma, fordi selskaper ønsker økt produktivitet, men samtidig vil de gjerne beholde sine dyktige medarbeidere. Spørsmålet er om økt bruk av teknologi vil gjøre lageret mer maskinlignende og fjerne det menneskelige elementet. Overraskende nok kan lager i fremtiden faktisk bli mer menneskeorienterte enn i dag.
De siste årene har vi sett store endringer i logistikkindustrien. Lagerarbeid er ikke lenger bare en jobb man tar. Nå tiltrekker det mennesker som søker meningsfulle karrierer, ofte med utdanning. Selskaper tilrettelegger ved å bruke teknologi for å lette byrdene til de ansatte og gjøre jobbene mer attraktive. Selv om det blir færre ansatte, blir det faktisk mer fokus på de ansattes trivsel.
Eksperter sier at teknologiske fremskritt kan gå hånd i hånd med å ivareta de ansatte. Droner kan for eksempel gjøre arbeidet tryggere og mer effektivt, samtidig som de gir mennesker nye roller som teknologioperatører.
Med økt bruk av teknologi oppstår også behov for ny kompetanse blant de ansatte. Dataanalytikere, forskere og ingeniører blir viktige på lageret, og det blir viktig at de ansatte kan bruke teknologien selvstendig.
Ledelsen i logistikkselskaper står overfor utfordringen med å kombinere teknologi og ansattes trivsel. Det handler om å kommunisere effektivt og trene de ansatte i de nye teknologiene.
Generelt handler det om å skape en ny tankegang i logistikkindustrien. Ved å bruke teknologi samtidig som man prioriterer de ansattes trivsel og ferdighetsutvikling, kan lageret imøtekomme produktivitetskravene og samtidig ha en arbeidsstyrke som er klar for fremtiden.
Fordeler med å bevege seg mot et mer menneskelig lager:
- Mer attraktive jobber for ansatte som søker meningsfulle karrierer
- Økt effektivitet gjennom intelligent bruk av teknologi
- Bevaring av talent ved å prioritere ansattes trivsel og ferdighetsutvikling
- Tilpasning til nye jobbroller og teknologiske fremskritt
- Fremme selvstendighet og styrking av ansattes engasjement i teknologibruk
Denne artikkelen er utarbeidet med bidrag fra Yvan Delannoy, Logistikksjef i RAJA, Adrien Souliwe, Administrerende direktør i WIIO, Baudouin de Martene, Salgsrådgiver i Reflex Solutions (Hardis Group), Thierry Bernard, Logistikksjef i Logisorgues (RAJA) og Laurent Sabatucci, Administrerende partner og grunnlegger av EOL.
Vil du vite mer om hvordan RAJA kan hjelpe deg til å forberede deg på fremtidens logistikk? Kontakt gjerne RAJAs kundesenter på post@rajapack.no eller telefon 22514000. Du kan også besøke oss på www.rajapack.no.