«Og de levde lykkelig alle sine dager»: hvis det er alt du vet om historiefortelling, så kan du med fordel lære mer om hvordan historiefortelling kan bli en viktig del av merkevarestrategien din, og oppnå økt kundelojalitet.
I denne artikkelen kan du lære mer om historiefortelling gjennom emballasje; hvilke fordeler det gir og ikke minst 6 tips for å bruke emballasjen til å fortelle en historie om din merkevare.
Historiefortelling er en ferdighet som opprinnelig ble brukt innen kunstneriske felt som litteratur og film. Men når det brukes i markedskommunikasjon handler historiefortelling om å fortelle en historie om en merkevare. Grunnlaget for historiefortelling er bruken av narrative elementer for å forvandle informasjon om et produkt eller merkevare til minneverdige opplevelser for målgruppene.
Historiefortelling innebærer derfor:
- Å spille på følelsene som genereres av produktet eller merket.
- Å personifisere merket eller produktet i en minneverdig karakter.
- Å løse et problem for målgruppen, på samme måte som et godt fortalt eventyr tilbyr en løsning på et problem.
Hvorfor er historiefortelling og emballasje en vinnende kombinasjon?
Å inkludere fortelling i din emballasje er en kommunikasjonsstrategi med store fordeler.
Ved å bruke emballasjen til historiefortelling vil du:
- Skille deg ut fra konkurrentene. Å legge litt ekstra i emballasjen er en ypperlig måte å skille seg fra mange andre selskaper, som generelt ser på emballasje som «bare en pakke».
- Generere følelser rundt merkevaren din. Det er et velkjent faktum at det å appellere til følelser fremmer merkevaregjenkjennelse.
- Forbedre kundelojalitet. Denne fordelen er en konsekvens av den forrige – og det er veldig viktig, spesielt innen netthandel siden du ikke har fysiske butikker hvor du kan fremme kundeopplevelsen.
Og den gode nyheten er at du ikke trenger å være grafisk designer eller emballasjedesigner for å inkludere et hint av historiefortelling i emballasjen din.
6 teknikker for å bruke emballasjen til historiefortelling
Her kommer seks tips som kan hjelpe deg med å gjøre emballasjen til et visuelt kommunikasjonsverktøy som kan skape følelser og bygge kundelojalitet.
1. Ta vare på den visuelle identiteten til emballasjen
Først og fremst, husk at farger, former, materialer og teksturer, samt fonten som brukes på emballasjen din, forteller en historie om merket ditt – enten du er klar over det eller ikke!
Så, mens du respekterer merkevarens grafiske identitet, må du velge dem nøye når du tilpasser eller lager skreddersydd emballasje.
Dette rådet kan anvendes på en veldig enkel måte, uten å måtte designe 100% skreddersydd emballasje. Du kan for eksempel personalisere pakketape, eller etikettene du bruker til merking av eskene. Det er mange små detaljer som kan gjøre en stor forskjell.
2. Få kundene til å legge merke til tydelig informasjon
Å tiltrekke oppmerksomhet er et godt tips du bør ta i bruk på emballasjen. Det handler ikke bare om å trykke logoen din på emballasjen: du kan gå videre i fortellingen på selve emballasjen!
For eksempel, sørg for å fremheve informasjon om produktet ditt eller merkevarens image, ved å bruke et slagord trykket rett på emballasjen, eller etiketter som skiller seg ut så snart kunden mottar pakken.
3. Fremhev verdiene til merkevaren din rett på emballasjen
Dette innebærer å fremheve merkeverdiene eller verdiforslaget til produktet ditt. Kort sagt, du må tenke på en måte å visuelt fremheve det som underbygger merkeidentiteten din.
For eksempel kan du velge å:
- Trykke elementer av selskapets verdier rett på emballasjen, ved hjelp av differensierende slagord.
- Velge emballasje som er synlig miljøvennlig, med lett gjenkjennelig merking som viser at emballasjen er resirkulert og/ eller resirkulerbar, for å vise frem hvordan bedriften tar samfunnsansvar. Les vår bloggartikkel om ulike miljømerker her.
4. Følelsesmessig appell
Som nevnt tidligere kan grafisk design vekke følelser hos kundene dine. Bruk det til å forsterke merkevaren din!
For eksempel kan du spille på nostalgi ved å velge emballasje med et enkelt design, laget av solid, ubehandlet papp. Eller du kan personliggjøre en pakke med en farge som skaper en sterk følelsesmessig forbindelse med kunden din (for eksempel en rød pakke for å markere spenningen ved å motta et produkt).
Husk også å være nøye med hvert ord som vises på og i emballasjen din. Slagordene du inkluderer må være gjennomarbeidede og oppmuntre til nysgjerrighet for å åpne emballasjen og oppdage produktet ditt.
5. Lek med innsiden og utsiden av emballasjen
Målet her er å skape en “wow”-effekt ved å ta vare på innsiden av emballasjen.
Det er flere måter å gjøre dette på:
- Trykk på innsiden av esken
- Velg et personlig tilpasset fyllmateriale (som fargede papirstrimler eller silkepapir i merkevarens farger)
- Inkluder kreative smågaver i pakkene dine
For å finne ut mer, les vår artikkel om “unboxing”.
6. Bruk emballasjen til en forbedret kundeopplevelse
Hva om emballasjen din var kundens første skritt mot en bedre opplevelse med merkevaren din? Det er hva dette siste tipset foreslår.
Først og fremst kan du gjøre emballasjen din til et digitalt kommunikasjonsmedium ved å trykke en QR-kode på den. Ved å skanne denne koden med smarttelefonen sin, kan kundene dine få tilgang til en nettside eller video (et format som er flott for historiefortelling!) som forteller historien om merkevaren eller produktet ditt. Det er en enkel og effektiv måte å berike kundens opplevelse når de mottar pakken sin.
Har du et mål om å komme i gang med mer spesialtilpasset emballasje? Hos RAJA vil våre spesialister i tilpasning og emballasje med trykk støtte deg fra A til Å.
For å finne ut mer om våre løsninger besøk RAJAs nettbutikk.