Black Friday, som finner sted den siste fredagen i november, har blitt svært godt innarbeidet blant norske nettbutikker og annen detaljhandel. Black Friday har gått mer og mer over til Black Week, og er for mange den uken hvor julehandelen starter.
Det forventes at handelen vil gå noe roligere for seg i år enn tidligere år. Ifølge Virke forventer nesten femti prosent av norske butikker at omsetningen under Black Week skal bli lavere enn i 2022.
Med trangere økonomi blant mange av sluttkundene blir det ekstra viktig for deg som driver nettbutikk å være godt forberedt, slik at du får mest mulig ut av både Black Friday og hele høysesongen. For å hjelpe deg på vei, har vi satt sammen 6 logistikktips for nettbutikker foran årets høysesong.
1. Forbered lagerbeholdningen din for høysesong
Denne perioden krever grundig planlegging på forhånd, for å sikre at du begrenser både overskuddslager og mangel på viktige varer, og også for å sikre at plukkingen på lageret ditt går problemfritt.
For å gjøre dette bør du sørge for at lageret ditt er riktig merket. Sett på plass tydelig skilting som indikerer hvor ordreplukkere kan finne bestemte varer i ditt lagerområde. Fest etiketter på hyller og stativer for å hjelpe dem å finne veien rundt.
2. Gjør ordreplukkingsprosessen raskere
Når antall ordre øker, kommer behovet for å øke hastigheten på klargjøringen av pakker på lageret. Da bør du utstyre medarbeiderne slik at de kan pakke ordrene raskere. Et par tips:
- Skaff riktig utstyr. Traller er praktiske for å sikre at medarbeiderne kan bevege seg raskt og effektivt rundt på lageret. Det finnes ulike typer traller for ulike behov. Løftevogner er et ergonomisk valg, siden disse kan transportere og løfte last opp i optimal arbeidshøyde. Hyllevogner er også praktiske, siden disse har plass til mange små produkter og dermed kan flere mindre ordre plukkes samtidig.
- Velg smart, tidsbesparende emballasje. Esker med automatbunn er et eksempel på esker som sparer tid slik at medarbeiderne kan pakke raskere. Du kan også vurdere emballasje med innebygd demping, for å begrense tiden brukt på å inkludere pakkefyll og beskyttelse i esken eller posen.
- Du kan automatisere pakkeprosessen ved hjelp av papir- eller luftputemaskiner, som sparer dyrebare minutter på hver pakke. Stroppemaskiner kan lukke pakker raskt og sikkert.
3. Markedsfør tilbudene dine på forhånd
Planlegger du store rabatter og gode kjøp for kundene dine under Black Friday / Black week eller utover i høysesongen? Kundene trenger å vite om det slik at flest mulig slår til for å gjøre et godt kjøp. Her må du utarbeide en passende markedsplan, som tar hensyn til hvordan du best treffer dine målgrupper.
En viktig del av forberedelsene er å optimalisere nettbutikken din for Black Friday og høysesongen. Sørg for at bestillingsprosessen er rask og effektiv, at betalingsløsningene er de som kundene foretrekker, og at sidene dine lastes raskt.
Invester også i nettannonsering og bruk sosiale medier for å promotere tilbudene. Du kan også kommunisere med eksisterende kunder via e-post, eller lage VIP-kundelister for «flash-salg» der abonnenter gis prioritert tilgang til Black Friday-tilbudene dine.
For å lykkes i sosiale medier er det smart om du skiller deg ut fra mengden. Nedtellinger, «gaveguider» for å hjelpe målgruppene dine med å forberede seg til julehandelen, og konkurranser for å tiltrekke flere kunder er eksempler på gode måter du kan gjøre dette på.
Du kan også vise viktige produkter i butikken din i en virkelig kontekst, for å gjøre dem mer fristende. Unboxing-videoer av produktene dine (dvs. videoer som viser at de pakkes ut i attraktiv emballasje) vil hjelpe kundene til å tenke på kjøpene sine.
4. Gjennomgå leveringsstrategien din som forberedelse til Black Friday og høysesong
Rask og effektiv levering har blitt et reelt salgsfortrinn, og kundene legger stor vekt på at netthandel skal være enkelt og effektivt. Så å forberede seg til Black Friday og høysesongen betyr også å gjennomgå leveringsprosess og betingelser.
Tenk på:
- Vurder å tilby gratis levering over en viss ordreverdi, for å oppmuntre kundene dine til å øke størrelsen på handlekurven.
- Introduser 24-timers eller 48-timers levering, hvis dette er mulig med din transportleverandør.
- Tilby flere mulige leveringsmetoder (til forskjellige priser): hjemlevering, utleveringssted, pakkeboks, klikk-og-hent osv.
- Fremhev dine miljøansvarlige leveringsmetoder. Dette er et interessant salgsargument for kundene dine! Kontakt din transportør og sjekk ut hvilke miljøvennlige leveringsløsninger de kan tilby.
- Fremhev deretter disse fordelene i nettbutikken, i form av bannere på forsiden og produktsidene, og i både handlekurv og kasse.
Sjekk også om transportøren er godt forberedt til høysesongen. Tilbyr de et pakkesporingssystem? Klarer de å levere innen de avtalte leveringstidene, selv i høysesongen? Dette er faktorer som vil gjøre en forskjell for kundene dine.
5. Tenk gjennom din strategi for returer
Black Friday kan være en god mulighet til å gjennomgå returbetingelsene i nettbutikken. Mange av kundene dine kan bli tiltrukket av kampanjene i en nettbutikk, men enkelte vil ofte returnere varene etter å ha mottatt dem.
Gratis returer kan være et tiltak for å øke salget på Black Friday, men du må kommunisere tydelig hvilke returbetingelser som gjelder. Som alltid er det angrerettsreglene som gjelder, men har du enda bedre betingelser enn det lovverket krever, bør du kommunisere dette tydelig, da det kan gi et konkurransefortrinn.
Du bør også vurdere å bruke returemballasje, som vil gjøre kunderetur enklere for forbrukere og beskytte varene dine når de sendes tilbake.
6. Bygg kundelojalitet etter Black Friday og høysesongen i nettbutikken din
Å gjøre Black Friday-salg på e-handelssiden din er vel og bra – men det er enda bedre å holde kundene lojale etter høysesongen.
For å gjøre dette kan du innføre ulike lojalitetsbyggende aktiviteter: påfølgende kampanjer via nyhetsbrevet ditt, starte opp et lojalitets- eller kundeprogram, vervekampanjer, retargeting-annonsering, etc.
Men ikke glem emballasjen, som også kan gjøre et viktig bidrag for å bygge lojalitet. Når kundene mottar ordrene sine i emballasje som forbedrer kundeopplevelsen, vil de huske bestillingen i lang tid fremover.
Vi anbefaler å bruke personlig tilpasset emballasje med nettbutikkens egen branding, enten med trykk av logoen din, eller med pakketape eller etikett med trykk. Du kan også ha med et tilleggsbudskap på emballasjen, som en QR-kode som tilbyr en ekstra rabatt, eller et annet godt tilbud.
Les mer om personlig tilpasset emballasje her.
For å oppsummere:
For å gjøre nettbutikken din klar for Black Friday og høysesong, tenk på å differensiere deg, både når det gjelder markedsføring og logistikk. Da vil være klar til å ta imot økt salg, og bygge lojalitet blant både nye og gamle kunder.
Vil du ha flere tips til effektiv pakking for nettbutikker? Ta kontakt med RAJAs kundesenter på telefon 22 51 40 00 eller post@rajapack.no.