I dagens verden med moderne logistikk gjennomgår lagerhaller store endringer, hvor mange virksomheter enten utvider oppover eller flytter nærmere urbane områder.
Disse strategiske endringene gjøres for å møte kundenes behov raskere, redusere driftskostnadene og redusere miljøpåvirkningen fra logistikksentre. Spørsmålet er hvor fremtidens varehus skal ligge. Vil de omfavne urbanisering? Dagens trender og regelverk gir oss god innsikt i utviklingen av fremtidig lagerplassering.
Kravet om Null Netto nedbygging av areal
For tiden brukes rundt 300 hektar med areal tilgjengelig for byutvikling per år i Frankrike til å bygge logistikkbygninger, noe som tilsvarer ca. 1 % av arealet som gjenbrukes. Denne trenden forventes imidlertid å avta raskt mot null.
Gjennomføringen av loven om klima og motstandskraft i august 2021 understreker behovet for å stoppe kunstig nedbygging av land. Denne lovgivningen pålegger lokale myndigheter å oppnå en balanse mellom kunstiggjøring av land og gjenvinning, og forbyr omgjøring av naturlige landbruksområder til ulike aktiviteter, herunder logistikk.
På grunn av dette oppfordres logistikkoperatører til å ta i bruk plug-and-play-teknologier som kan tilpasses ulike bygningsstrukturer, og som vil gjøre det lettere å følge det skiftende regelverket.
Eksperter påpeker behovet for å halvere mengden land som har blitt bebygd i løpet av det neste tiåret, noe som krever en grunnleggende endring i hvordan lagerbygninger blir designet. Ettersom lokale myndigheter prioriterer bolig- og utdanningsinfrastruktur fremfor logistikkvirksomhet, er fleretasjes lager, som tar mindre plass, løsningen.
Innovative tilnærminger til smart logistikk: Hybridhotell
For å maksimere plassutnyttelsen og øke effektiviteten, utforsker noen selskaper utradisjonelle løsninger som hybridhoteller for sine logistikkoperasjoner.
Disse prosjektene integrerer flere funksjoner innenfor én struktur, og fremmer synergier mellom ulike interessenter. Et eksempel er et hybridhotellprosjekt i Valenton, hvor et tidligere deponi ble gjenbrukt til å bygge et BREEAM EXCELLENT-sertifisert bygg på 2,5 hektar. Dette innovative anlegget huser forretningsenheter, urbane distribusjonssentre, et solkraftverk og integrert parkering. Hele anlegget reflekterer en visjon om å skape et bærekraftig, urbant økosystem.
Kom tettere på kundene
De siste årene har det vært en merkbar trend at logistikkanlegg flytter nærmere byene, først og fremst for å redusere avstandene for logistikktilbyderne. Dette skiftet forventes å fortsette og intensiveres frem mot 2050, på grunn av behovet for lokal distribusjon og bærekraftige transportformer. Fremveksten av lavutslippssoner (LEZ) fremskynder urbaniseringen av lageret ytterligere, hvilket krever utvikling av innovative strategier innen logistikk. Disse strategiene innebærer etablering av mellomstasjoner i utkanten av byer, etterfulgt av bruk av miljøvennlige transportmuligheter innenfor byområdene.
Oppsummering av fordeler:
- Forbedret kundetilfredshet gjennom raskere levering
- Virksomheter reduserer driftskostnader og arealforbruk
- Miljøpåvirkningen reduserer gjennom bærekraftige metoder
- Optimalisering av urbane logistikknettverk for effektiv levering på siste kilometer
- Interessenter nyter godt av synergier gjennom innovative lagerdesign.
Generelt sett representerer flytting av lagre til byområder et en stor endring i logistikklandskapet. Denne utviklingen drives av behovet for å fokusere på kunder, kostnadseffektivitet og miljømessig bærekraft. Ved å omfavne innovative løsninger og samarbeidstilnærminger kan interessenter navigere i regulatoriske utfordringer og utnytte mulighetene for felles vekst og utvikling.
Denne artikkelen er utarbeidet med bidrag fra Laurent SABATUCCI, administrerende partner og grunnlegger av EOL og Chazli BAALBAKI, utviklingsdirektør i Faubourg Promotion.
Vil du vite mer om hvordan RAJA kan hjelpe deg til å forberede deg på fremtidens logistikk? Kontakt gjerne RAJAs kundesenter på post@rajapack.no eller telefon 22514000. Du kan også besøke oss på www.rajapack.no.