Vi i RAJA får ofte spørsmål om pakkebord – hvordan skaper du den optimale arbeidsstasjonen og hva er fordelene? Her er en guide med mange spørsmål og svar, slik at du kan få riktig veiledning når du velger pakkebord for bedriften din.
Hvorfor bruke pakkebord?
En pakkestasjon som er tilpasset for dine produkter og ansatte er viktig for trivsel og effektivitet på lageret. I tillegg til å spare tid og penger når pakkeprosessen er strømlinjeformet, blir ergonomi for medarbeiderne satt i høysetet.
Hvordan velge riktig pakkebord?
Ta utgangspunkt i hvordan pakkeprosessen ser ut for produktene dine: Hvilke materialer og verktøy må du ha lett tilgjengelig for å kunne jobbe raskt og ergonomisk? Velg først størrelsen på arbeidsbenken (1,6 x 0,8 m anbefales som standard), og bestem deretter om du trenger statisk eller dynamisk høyde. Dette gir deg et utgangspunkt som kan bygges videre med ønsket tilbehør etter behov.
RAJAs utvalg av pakkebord og tilbehør
RAJA har et godt utvalg av pakkebord og tilbehør. RAJAs eget pakkebord er det mest prisgunstige alternativet, og har alt du trenger: slitesterkt bord, hyller til skuffer og verktøy, oppheng for ruller med fyllmateriale og en skjæreenhet med ergonomisk håndtak. Pakkestasjonen er enkel å montere, det anslås at det bare tar rundt et kvarter å montere hvis dere er to personer.
SYSTEM FLEX-serien fra Hudig Rocholz er det absolutt beste alternativet for en tilpassbar og fleksibel stasjon basert på dine behov. Du kan enkelt justere høyden på hyller, ben og tilbehør. Den perforerte utformingen av hyllene gjør det enkelt å hekte på ekstra tilbehør som hyller, dispensere, etc. (helt uten verktøy), samt å flytte dem om nødvendig. Det komplette pakkebordet inneholder bord, stendere, metallhyller og lister. Alternativt kan du velge et elektronisk høydejusterbart pakkebord, som i tillegg til selve bordet også inneholder tre søyler og to perforerte bakvegger. Suppler deretter med tilbehør etter behov.
Trenger du hjelp til å velge et pakkebord? Ikke nøl med å kontakte oss i RAJA. Våre emballasjespesialister er tilgjengelige på telefon 22541000 eller e-post post@rajapack.no.
Hva skal et pakkebord være utstyrt med?
Utstyr pakkebordet med verktøy og emballasje som er tilpasset produktene dine. Det du bruker oftest bør være lett tilgjengelig. Tabellen under gir en oversikt over hvordan det vanligvis ser ut for RAJAs kunder:
Bonustips: Noen ganger kan det være vanskelig å visualisere hvordan et bestemt verktøy eller tilbehør til et pakkebord faktisk ser ut. Hudig Rocholz har utviklet et virtuelt showroom hvor du kan utforske pakkebordene og modulene deres i 360°. Du kan også bygge ditt eget pakkebord online i deres pakkestasjon-konfigurator (velg «System flex» som base). Selvfølgelig kan du henvende deg til oss i RAJA hvis du trenger hjelp til å tilpasse arbeidsstasjonen din.
Hvordan installere pakkebordet?
Når du har all emballasje og verktøy og tilbehør som trengs, er det på tide å planlegge hvordan pakkebordet ditt skal se ut. Dette betyr at hvert verktøy får sin optimale plassering. For at pakkingen skal utføres så raskt og effektivt som mulig, må de mest brukte materialene alltid være i nærheten. For å visualisere dette deler vi arbeidsstasjonen inn i tre soner:
- Sone 1 – Senter: Midten av bordet skal gi nok ledig plass til pakkeprosessen. En fri og romslig arbeidsflate er et must. Innenfor horisontal rekkevidde er utstyr som vil bli brukt regelmessig. Disse inkluderer tape, en etikettskriver og mindre bokser hvor penner, klistremerker, saks, etc. kan lagres. En dispenser for beskyttende materialer (rull med kraftpapir eller bobleplast) er også nyttig.
- Sone 2 – Øverst: Hvis du ser opp, finner du all «ytteremballasjen» der. Esker, poser, konvolutter osv. Hyller med skillevegger gjør det enkelt å skille de forskjellige formatene og raskt få tak i dem.
- Sone 3 – Under: Det ville være synd å ikke bruke plassen under Her har du fortsatt nok plass til en stor dispenser (for eksempel til bobleplast). Du kan også plassere noen esker med større format der.
- Ekstra: håndterer du en stor mengde bestillinger og pakker hver dag? Bruk en egen maskin ved siden av pakkebordet for beskyttelsesmateriale, eksempelvis kraftpapir eller boblefolie. Ikke glem å plassere en søppelsekk i nærheten av pakkebordet.
Hvorfor er ergonomi viktig?
Hvis du investerer i ergonomi, vil du se mange fordeler: mer fornøyde ansatte, en mer bærekraftig måte å jobbe på, færre sykedager, høyere sikkerhet i planleggingen, og selvfølgelig det viktigste: bedre helse for dine ansatte.
En dårlig planlagt arbeidsplass kan føre til muskel- og skjelettlidelser. Tenk bøyde skuldre, rygg eller smerter i bena. Derfor er det viktig å sette opp pakkebordet slik at det er praktisk å bruke riktig.
Hvordan ser en ergonomisk pakkestasjon ut?
Arbeidsplassen bør utformes for å støtte riktig ergonomi under pakkeprosessen. Du må ta hensyn til vinkler, slik at det er så enkelt som mulig å ha god holdning uten å tenke på det, og for å unngå å strekke seg unødvendig. Her er fire ting du bør vurdere når du tilpasser en pakkestasjon for ergonomi:
Riktig arbeidshøyde
Riktig arbeidshøyde gjør at arbeideren kan ha god holdning mens han utfører arbeidet. Hva som er riktig arbeidshøyde avhenger av medarbeiderens høyde og arbeidets art, se tabellen nedenfor. Pakking regnes vanligvis som «lett arbeid», noe som betyr en høyde på ca 85 til 95 cm for benkeplaten. Som referansemål, bruk høyden mellom hofter og albuer. Hvis du bruker hev- og senkbart bord, er det enkelt å justere høyden basert på ulike arbeidstrinn og ansatte.
Horisontal grepsavstand
Ved å sørge for at de mest brukte materialene og verktøyene er lett tilgjengelig, unngår man at arbeideren må bøye seg over og strekke ryggen, nakken og armene unødvendig. I figuren nedenfor tilsvarer den «komfortable grepavstanden» plasseringen av materialene du bruker oftest. Dette er omtrent avstanden mellom håndleddet og albuen. Så er det «maksimal grepsavstand». Dette tilsvarer avstanden mellom håndleddet og skulderen (når du strekker ut armen). Her kan du lagre materialer som ikke brukes så ofte.
Vinkel på visuell informasjon
Et ark med pakkeinstruksjoner eller en skjerm med ordreinformasjon kan være en nyttig ressurs for de som ønsker å pakke bestillingene sine jevnt. Hvor er det beste stedet å se denne informasjonen? Det avhenger av synsfeltet og horisontlinjen. Det er best å se viktig eller hyppig informasjon i 40° vinkel. I en forstørret vinkel på 25° over og under kan du plassere tilleggsinformasjon. På denne måten trenger ikke den som pakker å bøye nakken for langt og kan redusere risikoen for muskel- og skjelettlidelser.
Varier arbeidsstilling og oppmuntre til bevegelse
Det er ikke en eneste optimal arbeidsstilling, det viktigste er variasjon. Veksle mellom stående, gående og sittende arbeid og ta pauser flere ganger i løpet av dagen. Hvis du blir vant til å variere arbeidsstillingen i løpet av dagen, reduseres risikoen for muskel- og skjelettlidelser. Sørg også for at stolene eller krakkene som brukes på kontorer og lager er ergonomiske.
Trenger du hjelp til å velge riktig pakkebord?
RAJA er spesialister på emballasje og logistikk. Ta gjerne kontakt med oss for tips og råd om emballasje og ergonomi på telefon 22514000 eller post@rajapack.no.