Pakkefeil du bør unngå i nettbutikken

9 pakkefeil du bør unngå i nettbutikken din

4 min å lese 23 oktober 2022

I denne artikkelen går vi gjennom 9 vanlige pakkefeil som kan oppstå i nettbutikker, og vi deler noen gode råd for å unngå dem.

Aller først vil vi oppfordre til å ta deg tid til å pakke produktene dine på en skikkelig måte av hensyn til kunden som skal motta dem. Kunden ønsker å motta varene så raskt som mulig, og i perfekt stand. Hvis du gir kunden en god opplevelse også ved mottak og åpning av forsendelsen, er dette en viktig del av kundeopplevelsen som vil få kunden til å fortsette å handle i nettbutikken din.

For å sikre en god opplevelse får du her en liste over 9 vanlige pakkefeil som du bør unngå hvis du vil gi kundene en god opplevelse. 

1. For mye gjenbruk av esker

Det er miljøvennlig å bruke emballasje flere ganger, men når esker er slitt eller skadet bør du resirkulere dem. Å bruke slitte esker om igjen og dekke over skadene med tape, er ikke en god ide.

Visste du at utslitte esker kan få nytt liv som pakkefyll ved hjelp av en pappmakulator?

en pappmakulator gjør utslitte esker om til pakkefyll

2. For mye tape

Å bruke ekstra mye tape for å være på den sikre siden, er heller ikke en god ide. Det er unødvendig og gir økte kostnader, men er også et dårlig valg for miljøet.

Har du forresten testet pakketape av papir? Hvis du bruker papirtape kan eskene resirkuleres uten å fjerne tapen, noe som sparer kundene dine for tid.

papirtape

3. Ikke bruke pakkefyll

Varer som ligger løse i esken kan bli skadet under transport. I tillegg til svinn fører dette til skuffede kunder som kanskje ikke kommer tilbake til nettbutikken din.

Det finnes en rekke alternativer til pakkefyll og beskyttelse, både av papir og plast. Ta gjerne kontakt med RAJAs kundesenter for råd om hvilken type pakkefyll som passer best for dine produkter. 

4. For store esker

Hvorfor betale for å sende luft? Med esker som har akkurat den rette størrelsen til ditt produkt, minimerer du behovet for pakkefyll, samtidig som du får plass til flest mulig esker om gangen hos transportøren.

Hvis du trenger hjelp til å velge rett eske til ditt produkt, anbefaler vi vårt smarte verktøy Box selector.

Alternativt kan du velge esker med variabel høyde, som enkelt kan justeres i høyden til produktet du skal ha oppi.

5. Avrevet pakkseddel

Mangler pakkseddelen, eller er den skadet ved ankomst til kunden? Hvis du bruker pakkseddellommer som klistres utenpå esken, så sikrer du at pakkseddelen kommer hel frem.

6. Forsinkelse på grunn av manglende adresse

Sjekk at du har korrekt adresseinformasjon på etiketten, og at etiketten er godt nok festet, så unngår du at forsendelsen havner på andre siden av landet.

7. Alltid bruke e-handelspose

E-handelsposer er rimelige og praktiske å sende produkter i, men passer ikke for alle typer produkter. Hvis du sender skjøre produkter, bør du vurdere om e-handelsposer er riktig å bruke eller om esker passer bedre. 

8. Ikke håndtere ordre med flere produkter

Kunder som kjøper mange ulike produkter i en og samme ordre forventer at produktene kommer samlet. Samle produktene i en leveranse for å unngå å skape rot for kunden.  

9. For dårlig beskyttelse av skarpe produkter

Har du opplevd å kutte deg på produkter med skarpe kanter? Hvis du sender produkter som kan være knuselige eller har skarpe kanter, vær ekstra nøye med god beskyttelse. Det finnes en rekke gode alternativer, som bobleplast eller kraftpapir.

Her finner du RAJAs utvalg av pakkefyll og beskyttelse

For å oppsummere:

Sørg for god emballasje i passe størrelse og i riktig materiale for de produktene du skal sende, med riktig beskyttelse og god merking, så kommer produktene frem så raskt som mulig og i god stand. 

Ønsker du råd og veiledning om valg av den beste emballasjen for dine produkter, ta kontakt med RAJAs kundesenter på telefon 22 51 40 00 eller post@rajapack.no. Vi har også en live chat på vår webside som er åpen hverdager fra kl. 8-16.

Mest leste temaer