logistikk medarbeider

6 vanlige logistikkutfordringer for nettbutikker

8 min å lese 11 april 2024

… og hvordan du kan løse dem!

Å være ansvarlig for en nettbutikks transport og logistikk er ikke alltid enkelt. Når du må holde styr på alt fra lager- og innkjøpsstyring til ruting og transport av varer fra lageret, kan du raskt miste oversikten over utallige detaljer. Disse detaljene kan til sammen ha stor påvirkning både på kundeopplevelsen i nettbutikken og butikkens lønnsomhet, så det er mye å tjene på å håndtere logistikken godt.

Her kommer en oversikt over 6 vanlige logistikkutfordringer innen netthandel, sammen med noen tips til hvordan de kan løses.

1. Optimaliser lageret ditt for å håndtere bestillinger bedre

Et viktig tiltak er å administrere vareinngangen fra leverandørene dine. Dette lar deg redusere overlager eller omvendt lagermangel.

Det er imidlertid også viktig å holde oversikt over lageret ditt slik at du kan holde øye med hva som er og ikke er tilgjengelig. Denne tilgjengeligheten spiller en avgjørende rolle i opplevelsen du tilbyr kundene dine, som ikke må bli skuffet når det kommer til leveringstider.

Din oppgave er derfor å få på plass en fornuftig forsyningsstrategi og organisere lageret slik at du får administrert varelageret ditt på best mulig måte.

Løsninger å implementere

Velg en lagringsmetode som passer for din bedrift.

  • FIFO-metoden (first in, first out), hvor du lagrer produkter som har vært på lager i lang tid så nært pakkeområdet som mulig, er ideell for lett bedervelige produkter.
  • LIFO-metoden (last in, first out/ det motsatte av FIFO-metoden) gir deg enkel tilgang til de nyeste produktene.
  • ABC-metoden lar deg optimalisere plass i henhold til produktomsetning – produkter som bestilles oftest er nærmest plukkerne.

lagringsmetoder

Implementer en merkemetode på lageret ditt som tydelig identifiserer hver sone. Hvis du for eksempel har valgt ABC-metoden, kan du definere sonene A, B og C på lageret eller etiketthyllene i henhold til de ulike produkttypene de inneholder.

Utstyr deg selv med et Warehouse Management System (WMS) for å administrere lager og inventar. Dette er en programvare som lar deg spore mottak og utlevering av lager, slik at du alltid har en 360° visning av hva som skjer i butikken din.

2. Øk hastigheten på ordreforberedelsen

Du vet det godt: Kundene dine forventer stadig raskere og mer effektiv logistikk, og rask levering er et ufravikelig krav for mange kunder. Dessuten står du overfor konkurrerende e-handelsplattformer som i økende grad innfører minimumsleveringstider, for eksempel levering innen 24 eller 48 timer.

Fra din side, som nettbutikk, krever dette ikke bare å velge transportører som respekterer denne typen frister, men også optimalisering av ordreplukkingen for å la deg pakke produktene dine raskt og effektivt.

Løsninger å implementere

Optimaliser området for ordrehåndtering og spesielt pakkestasjonen. Dette vil øke pakkehastigheten din, men også gjøre stasjonen mer ergonomisk for å redusere belastningen på lagermedarbeiderne. Pass på at du velger bordet ditt med omhu (dette må være så ergonomisk som mulig) og plasser de mest brukte verktøyene innen rekkevidde for medarbeiderne dine.

Les vår guide til pakkestasjonen her

Velg tidsbesparende emballasje. Emballasje som automatbunnesker (som monteres automatisk ved å trykke på sidene) eller emballasje med integrert beskyttelse kan hjelpe deg med å spare dyrebare sekunder ved pakking.

Installer pakkemaskiner som papir- eller luftputemaskiner. Hvis du regelmessig bruker fyllmateriale i forsendelsene dine, vil disse maskinene øke pakkehastigheten og sikre at produktene dine er beskyttet. Du kan også velge stroppemaskiner for å fremskynde dette stadiet av pakking.

 

3. Gi en differensierende kundeopplevelse

For å vinne over konkurrentene dine og beholde kundene, bør du jobbe med kundeopplevelsen rundt merkevaren din. Logistikk er også viktig for merkevaren! Som en nettbutikk betyr dette selvsagt å tilby kundene dine en sømløs netthandelsopplevelse.

Løsninger å implementere

Velg en transportør med fokus på kundeopplevelse. For det første må du kunne tilby kundene dine en rekke fraktalternativer. For hjemlevering må transportøren gi reell fleksibilitet til kundene dine og tilby optimal sporing av forsendelsene dine.

Planlegg godt hvordan kundene skal pakke ut produktene dine. Velg emballasje som gjør det lettere å åpne pakkene dine. For eksempel kan du velge esker med limstripe i stedet for tape. Bruker du pakkefyll og beskyttelse bør du også tenke på hvordan det ser ut – for eksempel kan du velge silkepapir i en farge som passer til merkevaren din. Du bør også tenke gjennom hvordan pakkseddelen ser ut, og vurdere å legge små overraskelser i pakkene for å oppnå den ettertraktede ‘wow’-effekten.

silkepapir
Silkepapir i merkevarens farger gir en fin presentasjon av varene dine.

Tilpass emballasjen din – eller lag den til dine spesifikasjoner. Spesielt kan du fremheve merkefargene på selve emballasjen (utvendig eller innvendig) eller som nevnt på pakkefyllet. Du kan også inkludere et slagord, en aktuell kampanje eller en QR-kode for å fortsette kundeopplevelsen på nettet.

emballasje med trykk

 

Tape med logo er en enkel, men effektiv måte å tilpasse emballasjen din. Her kan du bestille tape med trykk i RAJAs eget verktøy.

 

4. Administrer ordrereturer effektivt

Returer er også en del av logistikken, og måten du administrerer returer på kan være et reelt salgsargument for dine potensielle kunder. Kundene vil være sikre på at de bestiller riktig produkt og kan returnere det om nødvendig.

Å administrere retur kan være en vanskelig oppgave for nettbutikker. Du må jevnlig oppdatere lagernivåer og sørge for at produktene returneres i optimal stand.

Løsninger å implementere

Gi god informasjon i nettbutikken om hvilke regler som gjelder for retur. Kommuniser dette på en egen side, men også på salgssidene dine. Gjør returpolicyen så tydelig som mulig, inkludert frister for når produkter må returneres og de eventuelle kostnadene. Hvis mulig, tilby gratis retur.

Velg emballasje for returen. Disse er spesielt utviklet for å beskytte varene dine både under første frakt og retur. Et godt eksempel er automatbunnesker med dobbel limstripe, som kan gjenbrukes direkte uten å måtte lete etter annen emballasje.

Esker for enkel retur

5. Få kontroll på logistikkostnadene

Uansett størrelse på nettbutikken din er kontroll av logistikkostnadene avgjørende for lønnsomheten. Hvert element av logistikkostnadene kan optimaliseres på en eller annen måte.

 

Løsninger å implementere

Reduser vekten og volumet av ekspress- og internasjonale forsendelser. De fleste transportører tar gebyrer for denne typen leveranser basert på volumvekten av forsendelsene. Så ta deg tid til å fjerne tomrom i eskene dine ved å velge emballasje som er så passe i størrelsen som mulig.

 

volumvekt

For å lære mer, sjekk ut vår artikkel om volumvekt her.

 

Gjennomfør jevnlige anbud for å finne riktig transportør til riktig pris.

Anbudene vil hjelpe deg å finne leverandører som samsvarer med dine og kundenes forventninger, og vil også hjelpe deg å minimere budsjettet.

Vurder om nødvendig å bruke en e-handelsplattform for logistikk. Du kan vurdere å outsource logistikken hvis du trenger å håndtere hastepakker, håndtere sesongmessige topper eller ønsker å fokusere kun på kjernevirksomheten din. Noen plattformer kan tilby delte fraktkostnader, slik at du kan sende produktene dine til en lavere kostnad.

 

6. Implementer miljøansvarlig logistikk for nettbutikken

Forbrukere er i økende grad tilbøyelige til å velge bort merker som har miljøfiendtlig praksis. Omvendt forblir de lojale mot merkevarer som kommuniserer sine miljømessige og sosiale forpliktelser – og fremfor alt holder seg til dem.

Du jobber kanskje allerede med miljøansvaret til produktene dine. Men har du tenkt på den viktige rollen logistikk spiller i dette grønne bildet?

Løsninger å implementere

Velg miljøansvarlig emballasje til nettbutikken din.

Vi anbefaler deg å ta en titt på RAJAs 5 emballasjeprinsipper. Her kan du finne inspirasjon til å finne emballasje som er bedre for miljøet.

De 5 emballasjeprinsippene går ut på å:

  • Redusere: Du kan redusere forbruket av emballasje ved å holde vekten og volumet på emballasjen til et minimum som er nødvendig for å gi god produktbeskyttelse. For eksempel kan du bruke emballasje med integrert beskyttelse, som polstrede papirkonvolutter.
  • Gjenbruke: RAJA tilbyr flere typer emballasje som er designet for å lett kunne brukes på nytt. Eksempler er returemballasje, gjenbrukbare plastpaller eller stablebare plastkasser i stedet for pappesker til oppbevaring.
  • Erstatte: For å ta vare på miljøet må vi erstatte emballasje som er ikke-resirkulerbar eller har stor miljøpåvirkning med miljøansvarlige alternativer. Her finnes det mange innovative nye produkter å velge mellom, eksempelvis boblefolie av papir, eller noe så enkelt som pakketape av papir.
  • Fornye: Å bruke biobasert emballasje som er produsert av fornybare naturlige materialer, bidrar til reduksjon av vår innvirkning på miljøet.
  • Resirkulere: For å bevege oss mot en sirkulær økonomi som minimerer avfall og får mest mulig ut av ressursene, må vi utvikle resirkuleringen vår for å gi emballasjen et nytt liv. Her kan RAJA tilby et stort utvalg av emballasje laget av resirkulerte materialer, f.eks e-handelsposer av resirkulert plast.

Hvis du innarbeider alle disse beste praksisene er du klar til å implementere en mer lønnsom, effektiv og ansvarlig logistikk i din nettbutikk.


LAST NED WHITEPAPER Hvordan vil fremtidens lager se ut? Få et innblikk i fremtidens logistikk i 2050.  

 

Mest leste temaer