kundeopplevelse

6 eksempler på gode kundeopplevelser med e-handelsemballasje

7 min å lese 23 mars 2023

I dag klarer ikke en nettbutikk seg uten å tenke gjennom kundeopplevelsen den tilbyr til kundene sine, fra det øyeblikket de kommer inn på nettsiden og til tidspunktet hvor ordren blir levert. Kundene blir stadig mer vant til å få personlige opplevelser som tar hensyn til deres behov og forventninger.

 

Jobber din nettbutikk med å forbedre kundeopplevelsen? Her får du inspirasjon gjennom 6 eksempler på nettbutikker som gir gode kundeopplevelser. Eksemplene er denne gang hentet fra Frankrike, men kan gi god inspirasjon også for norske nettbutikker.

 

Eksempler på nettbutikker som gir en god kundeopplevelse gjennom e-handelsemballasje

 

Le Closet: Unboxing og miljøansvar, for en best mulig kundeopplevelse

Le Closet tilbyr utleie av klær og har som målsetning å tilby kvinner en garderobe med uendelige muligheter. De har en abonnementsordning hvor kundene mottar en eske med klær hver måned, og klærne kan kundene enten kjøpe eller returnere.

Kundeopplevelsen har alltid vært en kjerneverdi for Le Closet, og dette er synlig på alle møtepunktene mellom kunden og nettbutikken.

  • Nettbutikken og den tilhørende appen har et brukervennlig og pedagogisk design, som forklarer konseptet godt for kundene
  • Små gaver blir sendt til kundene med jevne mellomrom. For eksempel er en gave inkludert i den tredje pakken kunden mottar, noe som bidrar til lojalitet, og kundene får regelmessige e-poster med motetips
  • Butikken jobber aktivt med å sikre gode kunderelasjoner, og har et kundesenter som alltid setter kundetilfredshet som første prioritet.

Når det gjelder e-handelsemballasje, er Le Closet spesielt opptatt av unboxing, altså utpakkingen. Målet er å skape en «wow»-effekt som får kundene til å ville dele eskene de mottar på sosiale medier.

Kleseskene er enkle å sette sammen, men også enkle å åpne: De åpner seg oppover slik at man raskt ser produktene som esken inneholder, og som er pakket inn i silkepapir. Alt dette skaper en elegant gaveeffekt. Esken har merkevarens logo trykt på utsiden, noe som tydelig viser hvem som er avsender.

Le Closet gir en god kundeopplevelse gjennom unboxing

Miljøansvar og gjenbruk er også en viktig del av Le Closet sitt konsept, og derfor bruker Le Closet også kun miljøvennlig emballasje. Blant annet bruker de en type gjenbrukbare e-handelsposer som tåler å bli sendt frem og tilbake mange ganger med klær inni.

Cheerz: personlig emballasje for vellykkede leveranser

Cheerz er et verktøy som gjør det svært enkelt å printe ut bilder på nett. Hos Cheerz gjør de alt for å få kundene til å smile ved å gi dem en ekstraordinær kundeopplevelse, også gjennom emballasjen.

Merkevarens filosofi rundt emballasje kan bli oppsummert med to stikkord: Robusthet og kundeopplevelse.

Cheerz-kundeopplevelse

Da Cheerz begynte å vokse bestemte de seg for å ta i bruk emballasje som passer til standard postkasser. Ideen er å sørge for at alle ordrene kan leveres rett i postkassen slik at kundene slipper å dra hjemmefra for å hente pakkene på et utleveringssted.

Eskene har også blitt spesialprodusert i merkevarens egne farger med logo og hyggelige meldinger til kundene, samt røde strips som forenkler åpningen av pakkene. Dette gjør eskene til Cheerz til et godt eksempel på hvordan skape en god kundeopplevelse gjennom emballasje. Samtidig jobber selskapet med å optimere volumvekten på pakkene sine. Bak denne beslutningen ligger et ønske om både å redusere transportkostnadene, men også å tilby den rette emballasjen til rett produkt for å begrense miljøpåvirkningen av e-handelsemballasjen.

Se RAJAs utvalg av postesker her.

Bergamotte: Netthandel med blomster med en god kundeopplevelse

Bergamotte er en nettbutikk som revolusjonerer plantesalget på nett ved å fokusere hele kundeopplevelsen på moderne løsninger.

Utfordringen for Bergamotte er å beskytte de skjøre plantene og blomstene på en god måte, samtidig som de sikrer en god kundeopplevelse. For å lykkes med dette har Bergamotte satset på to hovedtiltak:

  • Leveranse innenfor optimale tidsvinduer, noe som krever god logistikk siden nettbutikken tilbyr levering innen to timer i Paris
  • Emballasje som skal bringe frem de samme positive følelsene som plantene selv bringer frem hos kundene

Bergamotte blomsteremballasjeDenne emballasjen er spesialtilpasset, og selskapet har til og med søkt beskyttelse av designet. All emballasjen til Bergamotte er laget av papp eller kraftpapir med et nøkternt utseende, og helheten gir et elegant uttrykk som kommuniserer miljøansvar og bidrar til opplevelsen av merkevaren.

Bergamotte har tilpasset emballasje

Le Petit Ballon: Kombinerer e-handelsesker med god kundeopplevelse

Le Petit Ballon leverer vin i en spesialutviklet eske for flasker. Nettbutikken er i seg selv et godt eksempel på utmerket kundeopplevelse: Siden guider både vinkjennere og nybegynnere som søker etter den rette vinen. Når kundene har bestilt vinen de ønsker fortsetter den gode kundereisen gjennom merkevarens e-handelsemballasje. Flaskeesken er selvfølgelig robust, for å unngå knuste flasker, men er også laget på en ganske enkel måte: Den er produsert i bølgepapp med en skillevegg i papp som isolerer hver flaske og er trykt med ulike marketing-budskap.

For å gjøre unboxing-en enda mer spennende har Le Petit Ballon lagt inn en liten oppmerksomhet i hver ordre. Dette kan være en liten brosjyre som forteller om vinen kundene har kjøpt, eller et vinblad.

Emballasje Le Petit Ballon

Se RAJAs utvalg av flaskeesker her.

 

L’Eclair de Génie: Får netthandel, mat og kundeopplevelse til å spille på lag

L’Eclair de Génie er en nettbutikk som ble startet opp av en kjent konditor, og som nå har solgt kaker og delikatesseprodukter på nett i flere år. Nettbutikken har valgt å bruke forskjellig emballasje avhengig av produktene som blir sendt, og hvem som skal motta dem:

  • Til privatkunder bruker de esker med trykk på innsiden som spiller på bakeprosessen og sesongen.
  • Til bedriftskunder varierer utsiden av emballasjen etter sesong og hvordan varene blir produsert, for å spille på trender i markedet.

Emballasje fra Eclair de genie

Tanken bak logistikken til selskapet er å bruke nøktern emballasje som gir best mulig beskyttelse av produktet inni esken.

FAGUO: Miljøansvar i merkevarens DNA

FAGUO er en online motebutikk som kun har produkter (klær, sko og tilbehør) som er produsert på miljøvennlige måter. Selskapet måler alle sine CO2-utslipp og jobber for å redusere utslippene mest mulig. Ett av tiltakene de gjør er å plante et tre i Frankrike for hver ordre de mottar.

Det er derfor naturlig at FAGUO har valgt en miljøansvarlig strategi for emballasje. Dette er et riktig valg ut fra deres verdier. All emballasjen de bruker skal være produsert på mest mulig miljøvennlig måte, og er produsert av resirkulert materiale. Emballasjen skal også resirkuleres etter bruk så langt det er mulig. Selskapet jobber også aktivt for å redusere volumvekten av forsendelsene sine, for å redusere CO2-utslippene ytterligere.

Miljøansvarlig emballasje Faguo

Hva kan vi lære fra disse eksemplene på vellykket kundeopplevelse?

Når du velger eller designer emballasje for din nettbutikk bør du ta hensyn til disse rådene:

  • Velg emballasje som bidrar til enkel og rask levering. Dette kan inkludere postesker som går enkelt inn i en vanlig postkasse, eller emballasje med håndtak som forenkler mottak.
  • Tenk gjennom unboxingen av produktene dine. Esker som er enkle å åpne og som har merkevarens eget design utenpå eller inni, kan få kundene dine til å dele unboxingen i sosiale medier. Dette kan gi merkevaren din ekstra synlighet.
  • Tenk miljøansvar! For å gjøre dette kan du eksempelvis velge esker i riktig størrelse til produktet ditt slik at du ikke sender luft. Du bør også sørge for å velge resirkulerte materialer og resirkulerbare emballasjeprodukter.

 

Vil du ha råd om hvordan velge den rette e-handelsemballasjen til din nettbutikk?

Se RAJAs utvalg av e-handelsemballasje her, og ta gjerne kontakt med vårt kundesenter på telefon 22 51 40 00 eller post@rajapack.no.

Mest leste temaer