Fenomenet unboxing (bilder og videoer av pakker som åpnes av tusenvis av forbrukere) har blitt svært utbredt på nettet. Dette gir et push til nettbutikker for å gjennomgå emballasjestrategien sin.
Hvis du ikke gir kundene en god unboxing-opplevelse, risikerer du negativ omtale i sosiale medier, for eksempel ved å bli stemplet #excessivepackaging («overskuddsemballasje» på norsk).
Her får du 4 tips for å forbedre unboxingen av varene fra nettbutikken din, fra valg av emballasje til det «lille ekstra» som utgjør forskjellen.
- Tenk gjennom emballasjen du bruker til å pakke inn varene dine
- Gi din bedrift et miljøansvarlig image
- Tilpass fakturaen
- Gjør litt ekstra ut av unboxingen
1. Tenk gjennom emballasjen
Når kundene dine pakker ut varene dine er det viktig at de får et godt førsteinntrykk. Hvis emballasjen er overdimensjonert i forhold til produktet ditt, eller hvis du bruker for mye beskyttelse, kan det skade kundeopplevelsen.
Størrelsen på pakken
Sørg for å tilpasse emballasjen så mye som mulig til produktet. Utfordringen blir å velge emballasje som vil beskytte varene dine godt, uten å overforbruke materialer.
Uansett om du bruker esker, poser eller annen emballasje finnes det mange forskjellige alternativer og formater. Mål varene dine nøye og ta hensyn til vekten for å finne riktig emballasje som beskytter godt, men så nær størrelsen på produktene som mulig.
Vil du finne den ideelle esken for forsendelsene dine? Ta en titt på RAJAs box selector-verktøy.
Hvis du leverer mange forskjellige produktvarianter og størrelser, kan du prøve åvelge mellomstore størrelser på emballasjen. Målet ditt er å ikke ha for mange ulike emballasjestørrelser, da dette vil medføre unødvendige kostnader og lavere produktivitet blant medarbeiderne dine. En annen mulighet er å velge esker med variabel høyde, slik at du enkelt kan justere eskestørrelsen etter størrelsen på innholdet.
Du må også tenke på hvilket behov du har for demping og beskyttelse av produktene dine inni emballasjen. Dette kommer helt an på hvor skjøre produktene dine er, og også her finnes det mange alternativer å velge mellom.
Se vår tidligere publiserte artikkel om hvordan velge riktig pakkefyll og beskyttelse.
Valg av materiale
Valget av materiale vil også påvirke helhetsinntrykket hos kundene. Når kunden åpner pakken, kan miljøbevisste kunder bli skuffet hvis pakkefyllet er av plastmateriale, eller hvis det er for mye beskyttelse inni pakken.
Det viktigste er å ta hensyn til hvilket behov produktene dine har for beskyttelse. Produkter som blir ødelagt under transport gir både ekstrakostnader og en dårlig kundeopplevelse! I en undersøkelse sa hele 73% av kundene at de ikke vil anbefale butikken din hvis varene dine er skadet under transport (Package Insight-studie for Pregis, 2016).
Så det kan lønne seg å erstatte pakkefyll av plast med alternativer som vil gi en bedre kundeopplevelse, for eksempel:
- Naturlig kraftpapir, med et mer miljøansvarlig image
- Miljøansvarlig emballasje med integrert beskyttelse, eksempelvis polstrede papirkonvolutter (som erstatter boblekonvolutter).
- Miljøvennlige pakkechips
2. Gi din bedrift et miljøansvarlig image
I dag er det for de fleste selskaper både mulig og forventet å klare å drive lønnsomt samtidig som man tar miljøansvar.
Forventningen blant kundene blir stadig høyere når det gjelder miljø, og det er også stadig strengere krav fra myndighetene.
Se vår artikkel om nye EU-regler om emballasje
Både unødvendig emballasje samt emballasje med mye tomrom kan skade omdømmet til en e-handelsaktør betydelig.
Så tenk på:
- Finn miljøansvarlige alternativer til din nåværende emballasje. RAJA har et bredt utvalg av grønne alternativer til tradisjonell emballasje. Eksempler er e-handelsposer i resirkulert plast, eller hvorfor ikke teste e-handelsposer av papir? Du kan se utvalget vårt av miljøansvarlige produkter her.
- Merk emballasjen med hvordan den skal sorteres. Dette er til god hjelp for kundene og gir en god kundeopplevelse. Les hos Grønt Punkt om emballasjemerking.
- Reduser vekten og volumet på emballasjen din for å redusere tomrommet i pakkene dine og dermed miljøpåvirkningen.
Husk å kommunisere hvordan din bedrift tar miljøansvar i alle kommunikasjonskanalene dine, slik at kundene får det med seg og forstår at dette er en bedrift som de kan stole på at tar gode valg.
3. Tilpass fakturaen
Emballasjen din er også en flott mulighet til å kommunisere direkte med kundene dine, og få dem til å ønske å kjøpe fra deg igjen.
Tradisjonelt legger nettbutikker inn en faktura eller pakkseddel i pakkene sine. Hvorfor ikke gjøre dette enkle papiret om til et godt og personlig kommunikasjonsverktøy?
Her er noen tips for å gjøre fakturaene eller følgesedlene dine til et ekstra element som vil forbedre kundeopplevelsen din:
- Legg fakturaen i en personlig konvolutt/omslag. På en restaurant blir regningen din ofte brakt til deg i et pent omslag: hvorfor ikke hente inspirasjon fra den?
- Tilby kundene dine en kupong eller rabatt på fremtidige kjøp. Dette kan føre til et senere gjenkjøp.
- Be kundene dine om å dele opplevelsen sin på sosiale medier eller å sende den til deg på e-post. Dette vil gi deg verdifull tilbakemelding som du kan bruke i markedsføringen din.
- Forklar betingelsene for å returnere produktene dine. Dette vil forhindre spørsmål om returpolitikken din.
4. Gjør litt ekstra ut av unboxingen
Noen merker har full kontroll over unboxingen av pakkene sine og skaper en «wow-effekt», noe som blir godt tatt imot av kundene.
Et merke som har fått dette til er Sézane. Dette klesmerket mestrer «unboxing» perfekt. Bildene av de vakre pakkene deres deles viralt på sosiale nettverk og bidrar til å styrke merkevaren.
Det er flere måter du kan glede kundene dine på:
- Tilpass innsiden av esken, takket være skreddersydde esker designet spesielt for merkevaren din.
- Bruk silkepapir for å gjøre innsiden av emballasjen attraktiv.
- Legg små gaver inni pakkene dine: et lite godteri eller klistremerker…
Husk å be kundene om tilbakemeldinger og hvilket inntrykk de har av merkevaren din. Dette kan gi deg mer inspirasjon til hva du vil kommunisere med emballasjen din.
Gjennom bruk av miljøansvarlig, personlig og leveringssikker emballasje har du tatt viktige skritt for at kundene skal få en fin unboxing-opplevelse og god kundetilfredshet.