2020 ble et begivenhetsrikt år for RAJA. Blant annet åpnet vi vårt nye og større lager, og vi lanserte en ny, interaktiv produktkatalog. Nå ser vi fremover, og her kommer tre trender innen emballasje som blir viktige i 2021.
1. «Den nye normalen» skjerper kravene til e-handel
Mange har handlet mer og oftere på nett etter at pandemien rammet oss. Postens tall viser at netthandel økte med mer enn 50% i 2020 sammenlignet med 2019. Med dette øker også forbrukernes krav til en god kundeopplevelse. Mange nettbutikker har kjent et press på å tilby ulike betalings- og leveringsalternativer som kundene etterspør. Når netthandelen øker blir det også viktigere at returhåndteringen fungerer bra og er enkel for kunden. For å forenkle returer for kundene, kan du for eksempel bruke emballasjeløsninger som vår populære posteske med automatbunn og ekstra limstripe eller hvite e-handelsposer med håndtak.
2. Miljøvennlig har kommet for å bli
En rapport fra analysebyrået Ipsos viser at bærekraftig emballasje fortsatt er viktig for forbrukerne, til tross for pandemien vi er inne i. Vi i RAJA er ikke overrasket over funnet. Det er en varig holdningsendring at både forbrukere og virksomheter bryr seg mer og mer om miljø og bærekraft. I RAJA jobber vi kontinuerlig med både å utvikle vårt produkttilbud for å inkludere flere miljøvennlige alternativer, og å gi råd til kunder om hvordan de kan minimere sitt klimaavtrykk fra emballasje. En ting å tenke på ved valg av emballasjeløsning er å redusere tomrommet i pakkene dine. Å sende esker som inneholder mye tomrom er ikke bare et dårlig miljøvalg, det innebærer også unødvendige kostnader til transport, lager og bruk av fyllmateriale. En smidig løsning som er populær blant kundene våre er å bruke esker med variabel høyde for å tilpasse størrelsen på esken til hva den skal inneholde.
Les mer: 5 emballasjeprinsipper – RAJA og miljøet
3. Facebook shop og Amazon øker viktigheten av personalisering
Amazon kom til Skandinavia i fjor høst, og gigantene Google og Facebook jobber stadig med å gjøre det enklere for forbrukere å kjøpe produkter gjennom deres plattformer (se Google Shopping, Facebook shop og Instagram shop). Dette innebærer at kundene ikke nødvendigvis trenger å være innom din webside for å bestille dine produkter. Dette øker betydningen av å jobbe med å styrke merkevaren din, gjennom bruk av emballasje. Mange virksomheter har allerede forstått hvordan emballasje med selskapets logo og visuelle identitet kan gi god profilering av merkevaren. En rimelig løsning som kan være et første skritt for mange små og mellomstore virksomheter er å bruke pakketape med selskapets logo. Det er også mulig å personalisere andre emballasjeprodukter, eksempelvis esker og fyllmateriale. Ta kontakt med oss i RAJA, så hjelper vi deg.
Trenger du hjelp med emballasje i 2021?
RAJA er spesialister på alt innen emballasje. På vår webside finner du alt du trenger, fra små og store pappesker og trekasser, til fyllmateriale, tape, strekkfilm, konvolutter, pakkemaskiner med mer. Totalt har vi mer enn 3000 produkter på lager! Ta gjerne kontakt med oss for en prat med våre emballasjespesialister, som ut fra dine produkter og dine behov kan gi råd om hvilke emballasjeløsninger som passer best for deg i det nye året.
Følg oss
- Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få de siste nyhetene innen emballasje og for å få tilgang til våre aktuelle tilbud og kampanjer
- Følg RAJA Norge på LinkedIn, Facebook og Instagram
Sjekk vår nye, interaktive produktkatalog.